Hamar IL bandy

Hamar IL bandy ble formelt stiftet i 1928. Karl Gustav Mattsson brakte bandyen til Hamar på 1920-tallet. Han tok med seg bandykøller da han kom til Hamar fra Eskilstuna i Sverige. Det førte til at fotballgutter i HIL begynte å spille bandy.

Med Vikingskipet som trenings – og kamparena har HIL bandy siden 2011 hatt verdens beste bandyhall, utmerkede forhold og de aller beste forutsetninger for god utvikling. Dette har igjen de siste årene resultert i en god rekrutteringsøkning i yngres avdeling etter å ha vært litt nede i noen år. I tillegg har trener Frode Hagen tatt hånd om A-laget i flere sesonger nå, noe som klart har vist stor framgang.

Klubben har nå 5 lag i yngres avdeling i alderen 6-16 år, et A-lag som i sesongen og et oldboyslag som består av ”de gamle og rutinerte som vet alt”. Klubben har i overkant av 100 medlemmer.